Header image

Spelregels Floris'Hand Curlingcompetitie bij DongenIce

  • Beide teams gaan tegenover elkaar op het ijs staan en laten de curlingsteen op het ijs draaien.
  • De punt van het handvat wijst naar het team, dat mag beslissen welk team er begint (LET OP; het is gunstiger als de tegenstander begint, want dan gooit jouw team de laatste steen).
  • Na het schuiven van de eerste steen, wordt er steeds om de beurt een steen geschoven tot alle stenen in het spel zijn gebracht (4 stenen per team).
  • Een ronde waarbij elk team zijn 4 stenen heeft gegooid, noemen we een end.
  • De werper brengt de steen in het spel door hem over het ijs te schuiven en de steen voor de streep los te laten.
  • 2 andere teamleden staan in de baan en vegen voor de steen uit om hem verder te laten glijden en de richting te bepalen.
  • De andere teamleden staan achter het huis (de cirkel) en geven tips over de richting en mogen proberen de stenen van de tegenstander weg te vegen als deze geraakt zijn door een andere steen en het midden van het huis hebben gepasseerd.
  • Na elke worp wissel je, zodat 4 verschillende teamleden een keer gooien.
  • Het gaat uiteindelijk om de steen, die het dichtst bij het midden van het huis ligt. Is deze steen van jouw team? Dan heeft jouw team de end gewonnen.
  • Bij de volgende end begint het team, dat de vorige end gewonnen heeft met schuiven.
  • De speeltijd per wedstrijd is 20 minuten. Je speelt dus meerdere ends per wedstrijd.
  • Als de 20 minuten voorbij zijn, stopt de wedstrijd. Is de laatste end nog niet afgelopen, dan telt deze niet mee. De curlingstenen, die de zijkant of de achterkant van de baan raken worden uit het spel genomen en doen niet meer mee.
  • Deze stenen worden aan de kant geschoven, zodat ze niet in de weg liggen.
  • Een steen die kantelt tijdens het schuiven wordt ook uit het spel gehaald. Brute kracht heeft dus geen positief effect.
  • Wordt een liggende steen die telt uit positie gebracht door een steen die niet telt, bijvoorbeeld een steen die kantelt? Dan wordt deze steen teruggelegd op de plek waar hij lag voordat hij uit positie werd gebracht.
  • Na afloop van een wedstrijd melden de captains van beide teams de uitslag bij de curlingmeester.
  • De teams die de laatste wedstrijd van de avond spelen, melden zich bij de curlingmeester om te helpen bij het opruimen van het curlingveld.
  • Over de uitslagen kan niet worden gecorrespondeerd.

Puntentelling

Alleen het team met de steen het dichtst bij het midden van het huis kan punten scoren. 

Er is dus per end altijd een team met punten en een team zonder punten. 

Het team met de meeste gewonnen ends wint de wedstrijd en krijgt 3 punten. Bij gelijk stand krijgt elk team 1 punt. Het verliezende team krijgt geen punten. 

Voorbeeld: 

Team 1 wint de eerste end met 2 stenen. De stand is dan 1-0 

Team 2 wint de tweede end met 1 steen. De stand is dan 1-1 

Team 2 wint de derde end met 3 stenen. De stand is dan 1-2 

De tijd is om. 

Team 2 wint met ends. Zij krijgen 3 punten. 

Team 1 verliest met 1 end. Zij krijgen 0 punten. 

Wanneer beide teams evenveel ends hebben gewonnen dan krijgen beide teams 1 punt.  

Bij een gelijk aantal punten in de ranglijst tellen eerst het aantal gewonnen ends. Wanneer dit ook gelijk is telt het aantal gewonnen stenen. 

Bij elke wedstrijd ontvang je een score formulier waarop je het aantal gewonnen ends en het aantal gewonnen stenen per end kan invullen. 

Let op 

Op basis van de ingevulde formulieren zal de curlingmeester de uitslag bepalen en vastleggen. Vul de formulieren goed in, want over de uitslag kan niet gecorrespondeerd, danwel gediscussieerd worden.